El Servei d’Atenció, Recuperació i Acollida (SARA) de l’Ajuntament de Barcelona va atendre 144 urgències de dones en situació de violència masclista durant l’estat d’alarma en motiu de la covid-19, aproximadament la meitat que el mateix període del 2019, quan es van registrar 284 urgències.
Tot i això han augmentat els casos greus i la complexitat de les situacions que han arribat, segons ha explicat la tinenta d’alcaldia Laura Pérez. Després de l’estat d’alarma les dades s’han equiparat a les de l’any passat. El consistori destinarà enguany 1,2 milions d’euros addicionals per incrementar en 30 més les 260 places d’allotjament.
En els primers set mesos del 2020 s’ha incrementat el pressupost dedicat a violència masclista en 414.000 euros, que s’han dedicat a donar resposta a les noves acollides i a garantir l’augment de la durada de les estades.
En total aquest any es dedicaran 1,2 milions addicionals per cobrir l’allotjament de dones en situació de violència masclista per incrementar en 30 les places d’allotjament, que aquest estiu han estat 260.
Durant el període de confinament es va constatar una disminució dràstica de les demandes d’atenció en relació a la violència masclista. Van arribar menys casos de primera atenció, menys urgències, menys denúncies policials i menys demandes d’allotjament especialment al principi. Els diferents indicadors han anat recuperant la tendència d’anys anteriors amb el pas de les setmanes, coincidint amb la flexibilització de les mesures de confinament.
Fins a finals de juliol s’havien atès 112 dones noves, un 15% menys que el mateix període de 2019 per la situació generada per la covid-19. En canvi, sí que han anat augmentant al llarg del 2020 les trucades a la línia d’atenció contra la violència masclista de la Generalitat 900 900 120 com a mecanisme de demanda d’informació i cerca de suport, especialment a partir del moment en què es decreta l’estat d’alarma.
Davant el descens dels casos urgents, el consistori ha promogut campanyes de difusió dels serveis i de recomanacions d’actuació en diferents llengües, ha impulsat el contacte amb xarxes veïnals per detectar situacions i difondre informació, i es va ampliar el seguiment realitzat des del SARA per mantenir el vincle amb les dones ateses pel servei.
Les intervencions del servei SARA han arribat a les 8.566 fins a final de juny, el que suposa un increment del 139% en relació amb el mateix període de l’any 2019. Això es deu fonamentalment a l’atenció per la via telefònica, mitjançant la qual s’ha fet un seguiment més intens, freqüent i proactiu a les dones ateses amb anterioritat amb l’objectiu de trencar l’aïllament propi del confinament, i evitar retorns amb l’agressor, en cas de les dones acollides.
Foto: Edu Bayer
ACN