Dissabte, abril 20, 2024
18.6 C
Barcelona

Així fan front algunes llibreries de Barcelona al coronavirus

20/04/2020 - Pau Ventosa

La venda online s’ha convertit en la principal eina per a mantenir els negocis de llibres

Aquest any arriba Sant Jordi immers en una pandèmia global. Les llibreries, actors claus en aquesta festivitat, han hagut de replantejar la seva forma de negoci per a poder mantenir-se durant el confinament. La venda online s’ha convertit en una eina essencial per aquest tipus d’establiments, que segueixen impulsant la cultura en temps de pandèmia.

Parem màquines!

La llibreria Antinous es caracteritza per ser una llibreria especialitzada en temàtica LGTBI i generalista. Tot i estar situada a la ciutat de Barcelona, té clients de Catalunya, d’arreu d’Espanya i fins i tot de Sud-amèrica. Ara, però, ho tenen tot aturat. “Va ser dur perquè vam tancar precipitadament el 14 de maig. Jo confiava en el fet que podríem obrir al cap d’un mes, el 14 d’abril, i intentar fer un Sant Jordi sense aglomeracions, controlant l’aforament, però ara ho veig impossible” explica Josep Vitas, director de la llibreria.

Actualment la llibreria ofereix un servei de compra en línia i d’entrega dels llibres quan sigui possible tornar a obrir el negoci. “El que estem fent és que la gent compri des de la pàgina web, ens pagui, nosaltres fem la reserva i en obrir nosaltres els hi donem”. Així i tot aclareix que no hi ha negoci, és pràcticament nul.

Pel que fa al Sant Jordi (23 d’abril) s’ha creat una plataforma que es diu Sant Jordi ets Tu per incentivar les vendes de llibres online. A més a més, puntualitza que la nova data, el 23 de juliol, genera incertesa: “A veure com serà, 23 de juliol és molt entrat juliol, fa molta calor, però també ens dóna ànims”.

La llibreria ja té vint-i-quatre anys i Vitas explica que és una de les crisis més greus per les que ha passat. “Posem que obrim l’11 de maig, gestionarem les comandes pendents i tornarem a funcionar. Tot i això, no és obrir i començar a vendre, molta gent es troba afectada per la situació”. A més a més, remarca que Amazon està fent una competència deslleial molt important, ja que està exposant als seus repartidors sense garanties sanitàries. Des del seu punt de vista, i com ha fet França, s’hauria de prohibir.

La Llibreria Antinous celebra 20 anys | betevé

La proximitat contra la virtualitat

La Montse Serrano, directora de la llibreria +Bernat, ha vist afectat el tipus de negoci de la seva llibreria: “Nosaltres som una llibreria de proximitat i la nostra gestió és estar amb el client, cara a cara. Això és molt difícil fer-ho de forma virtual”.

Tot i així va tenir una idea: crear un “Comanda de suport” pel qual el client posa uns diners i, a canvi, rebrà un llibre quan tot torni a la normalitat. “Amb això hem pogut fer una mica de caixa durant el mes d’abril”. La llibreria, però, segueix fent enviaments petits. Serrano explica que per a fer-ho a gran escala seria necessari un gran estoc del qual no disposen. “Que em vagin demanant llibres i dir: no ho tinc, aquest tampoc, és molt antipàtic.” Ara, el client, pot demanar directament a l’editorial el llibre que vol i aquesta s’encarrega de tota la gestió.

Pel que fa al Sant Jordi, la Montse ho té clar: seguir les instruccions del gremi. “Si el gremi diu que el dia 23 de juliol se celebra Sant Jordi, el 23 se celebra. No es pot celebrar el 23 d’abril a porta tancada i després tornar-ho a fer el 23 de juliol”. +Bernat, per tant, concentrarà la major part de les seves forces en el 23 de juliol. Tot i així deixa clar que si algun client necessita un llibre o una recomanació, sempre serà benvingut a la seva llibreria.

+Bernat

Sant Jordi és cada dia

La Carlota Freixenet, responsable de La Carbonera, ens respon entre videoconferències. La llibreria està tancada, però segueix en ple funcionament. Totes les activitats que feien o que tenien programades, com el Cicle de Literatura Feminista, es segueixen fent a través de Youtube o Instagram TV. Els clubs de lectura i les presentacions de llibres no s’han aturat, només han canviat de format.

A més a més, segueixen fent vendes a través de llibreries obertes com Libelista, el seu correu electrònic o els vals regal. Els enviaments, però, no són una opció: “Considerem que no cal exposar a ningú” deixa clar la Carlota.

Pel que fa a Sant Jordi, que per a la seva llibreria és el 23 d’abril “i punt”, estan fent recomanacions personalitzades per YouTube o Instagram Live. “Fem una hora cada dia, de 12 a 13 h. Fem un directe d’una hora on recomano el que la gent demana, a través dels comentaris de les plataformes i de l’etiqueta #LaCarbonellRecomana”. A més a més han creat un formulari on, contestant 5 preguntes, obtens una recomanació (en menys de 24 h) d’un llibre disponible en llibreries obertes.

Tot i així La Carbonera ho té molt clar: Els llibres no s’han de comprar només un dia. “Els llibres s’han de comprar cada mes o cada setmana. El problema es que la gent no tingui de costum comprar llibres com té de la mateixa manera consumir series” explica Carlota Freixenet.

La Carbonera és una llibreria jove, no té ni tres anys, però ja està vivint una crisi important. Les empreses com Amazon encara els hi estan posant més pals a la roda. “Ens sembla fatal, exposar a la gent d’aquesta manera no fa cap falta. Els llibres són necessaris? Sí. Són essencials? Sí. Però la salut publica ho és mes” afirma la Carlota.

I afegeix “la crisi ens angoixa molt, però a la vegada com que tot està col·lapsant hi ha un punt absurd de sentir-nos acompanyats. Quan veiem gent que està patint al nostre voltant, tenir una llibreria tancada o oberta és una preocupació, i gegantina, però no és la més important”.

Libros y vecinos hacen crecer La Carbonera | Comercio de Barcelona

Seguir lluitant per la visibilitat

A la pàgina web de la Llibreria Còmplices hi destaca un gran titular “Cerrado hasta nuevo aviso. Mucha suerte y hasta pronto”. La llibreria, però, segueix latent: s’ofereixen llibres digitals i físics a través del lloc web i es fan lliuraments a través de missatgeria.

“Estem veient moltes pèrdues” explica Helle Druun, directora de Còmplices, “crec que la venda per internet és un 10 o 15%, la resta de la facturació l’aconseguíem de forma presencial”. Davant d’aquesta crisi Druun es mostra optimista. Considera que tot dependrà del que duri aquesta situació. “És una crisi més curta que la de 2007, que va durar gairebé 3 anys i mai s’ha recuperat. Esperem, amb optimisme, que aquesta sigui més curta i la seva recuperació més ràpida”.

Per Sant Jordi, Còmplices té pensat oferir un percentatge de descompte per a la compra dels seus llibres, per “si algú vol tenir un llibre a casa aquest sant Jordi”. La seva visió, però, està posada en el 23 de juliol. “Farem el que fem sempre: firmes d’autors, xerrades….A més a més, moltes editorials han apartat novetats que anaven a estrenar aquest 23 d’abril, novetats que sortiran el juliol” diu Druun.

Conclou aclarint que el futur de la llibreria és sobreviure, seguir lluitant. Lluitar per mantenir una llibreria que és diferent, que és part de la seva manera de viure, ser i pensar. Seguir lluitant per aquesta visibilitat i perquè la comunitat pugui tenir bons llibres.

Libreria Cómplices, Barcelona - gay librería en Barcelona - Viajes Gay