Divendres, abril 19, 2024
11.8 C
Barcelona

L’assetjament escolar per LGTBIfòbia es continua produint durant el confinament

04/05/2020 - Redacció

Així ho ha informat la FELGTB a nivell estatal

La Federació Estatal de Lesbianes, Gais, Trans i Bisexuals (FELGTB) alerta que les situacions d’assetjament per LGTBIfobia es continuen produint pesi al confinament a través de les xarxes socials. Així ho assegura amb motiu del Dia Mundial Contra l’Assetjament Escolar que es va commemorar aquest dissabte, 2 de maig.

En aquest sentit, el coordinador del grup d’Educació de FELGTB, José Luis Ferrándiz, explica que, “l’assetjador que abans era al pati del col·legi està ara en Instagram”. “El ciberassetjament és una realitat en el dia a dia de part de la joventut LGTBI, l’única finestra de la qual al món exterior durant aquest estat d’alarma són, precisament, els canals des d’on rep la violència”, assegura.

“No disposem de xifres sobre el ciberassetjament a adolescents, però FELGTB ha participat en l’elaboració d’una enquesta entre la població LGTBI de diversos països de la Unió Europea i els seus resultats reflecteixen que el 66% de les persones participants ha sofert algun tipus d’agressió LGTBIfóbica a través de les xarxes en els últims 5 anys, la qual cosa ens permet fer-nos una idea de l’habitual que és aquest tipus de violència en el món virtual”, declara.

No obstant això, incideix en què “no hem de demonitzar les xarxes socials que són uns boníssims agents socialitzadors, però és imprescindible que tant el professorat, com les famílies i la resta de l’alumnat estiguin alerta per a prevenir, detectar i denunciar aquest tipus de comportaments violents”. “No hem de normalitzar aquestes agressions. Cal actuar quan es produeixen perquè si no, l’assetjament s’anirà viralitzant i creixerà exponencialment”, declara.

En aquest sentit, el coordinador del Grup Jove de FELGTB, Sergio Siverio, explica que durant l’adolescència s’és més vulnerable davant aquesta mena de violències perquè és una etapa en la qual la persona està, en general, en procés de autoaceptació i qui assetja juga amb el factor por, l’anonimat i el sentiment de culpabilitat de la víctima. “Les persones agredides, en moltes ocasions, no s’han visibilitzat com LGTBI, o no ho han fet en tots els seus cercles, la qual cosa implica que puguin veure’s frenades a l’hora de demanar ajuda a una família que no sap que són gais, lesbianes, bisexuals o trans”, assegura.

Per aquest motiu, segons Siverio, és important que les famílies creïn un clima de confiança que convidi a l’adolescent a obrir-se i compartir els seus problemes i temors i que el professorat treballi en funció de protocols d’assetjament escolar per LGTBIfobia.

Ferrándiz també recorda que l’assetjament escolar i/o el ciberbullying són delictes d’odi i es poden denunciar fent cas al Codi Penal i a la llei 11/2014. En aquest sentit, convida a les famílies, al professorat o als representants legals dels menors que estiguin sofrint ciberassetjament al fet que denunciïn aquests fets davant la Fiscalia de Menors o Mossos.

La importància de treballar la diversitat LGTBI també durant el confinament

El coordinador del grup d’Educació de FELGTB recorda que “a més, és important que el professorat continuï treballant aquesta matèria per a prevenir tants casos de ciberassetjament, com a futurs casos de violència a les aules”. En aquest sentit, aclareix que no es tracta de sobrecarregar amb més continguts al professorat que “ja està assumint veritables reptes per a continuar impartint classes pesi a l’estat d’alarma”, sinó de facilitar-li idees i recursos per a treballar la diversitat de manera transversal. “A vegades, és tan senzill com incloure a una família amb dues mares en lloc d’una família amb pare i mare en un problema de Matemàtiques”, assegura.

What is Cyberbullying? | Definition & Examples | Avast

Redacció
Equip de redacció d'Orgull Ràdio